Mensen zijn vaak boven hun ideale gewicht door hun levensstijl, waaronder ongezonde eetgewoonten. Hoewel lichaamsgewicht wordt veroorzaakt door een aantal verschillende factoren, waaronder metabolisme, genen en de sociaaleconomische status van mensen, is één van de belangrijkste redenen dat mensen te dik zijn omdat ze te veel calorieën binnen krijgen en niet genoeg lichaamsbeweging hebben om deze energie te verbranden. Het is belangrijk dat mensen met ongezonde eetgewoonten, vooral mensen met overgewicht en obesitas, veranderingen aanbrengen in hun voeding, omdat ze een hoger risico lopen op hoge bloeddruk en cholesterol, diabetes en hartaandoeningen.

U hebt een hogere kans op gewichtsverlies als u voedingsmiddelen eet die gezond zijn, zoals fruit en groenten. De aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit per dag voor een gemiddelde persoon is ongeveer negen porties.

Uw vetopname moet ongeveer 30 procent van uw totale calorieinname bedragen, en u moet de hoeveelheid vet verminderen die u krijgt uit bepaalde voedingsmiddelen, zoals zuivelproducten en eieren. Voedingsmiddelen die veel onverzadigde vetten bevatten, die geen cholesterol verhogen, zijn gezonder. Dit zijn bijvoorbeeld zalm, tonijn, olijven en avocado’ s. Andere voedingsmiddelen die u het meeste moet eten tijdens een doorsnee dag zijn onder andere volkoren tarweproducten zoals brood en granen, bruine rijst en deegwaren gemaakt van graan. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van dit soort voedsel, volgens de voedingspiramide van het Ministerie van Landbouw, is tussen de zes en elf porties. Bij het eten van snacks is het vooral belangrijk om gezondere snacks te eten in plaats van terug te vallen op ongezonde snelle hap die waarschijnlijk veel verzadigde vetten bevat, zoals chips. U moet ook tussen de zes en acht glazen water per dag drinken.

U kunt de hoeveelheid calorieën die u elke dag binnen krijgt verminderen door gezonder te eten, maar het is belangrijk om dit met mate te doen. Als u snel uw eetgewoonten aanpast, kunt u het risico lopen een eetstoornis te krijgen, zoals anorexia. Na een drastische gewichtsverlies, zal uw metabolisme ook de neiging hebben om te vertragen, dus het zal moeilijk zijn om op gewicht te blijven bij een crash dieet. Raadpleeg dus eventueel een professional om u te ondersteunen.

Categorieën: afvallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *